2014. december 5., péntek

Mákos kocka sült almával és csokival (gluténmentes, tejmentes)


Kitört rajtam a sültalma-őrület. Minden másnap-harmadnap betolok egy tepsi almát a cserépkályhába, csak úgy, minden külön ízesítés vagy macergálás nélkül, aztán az szépen megsül reggelre. Aztán meg szépen el is kopik valahogy. Langyosan magában. Vagy dióval és borral, ha nagyobb luxusra vágyom. Melegítve sült hús, rozmaringos sült krumpli és sült tök mellé. Hidegen magában, salátában vagy mindenféle sütiben. Főleg mákosban, mert mostanában ezzel játszom. Saláta majd jön, mert az is isteni, de most nincs hozzá képem. Egyébként is a desszerttel kell kezdeni. Mostanában próbálom elkerülni a tejtermékeket is, a tojás kiváltása még hátra van, de biztosan eljutok odáig is. Ez a csokis mákos már a sokadik a sorban (4. vagy 5.?), nekem ez nagyon bejön. Kivételesen le is mértem a hozzávalókat.

Hozzávalók:
4 sült alma felkockázva
20 dkg darált mák
1 nagy marék dió
1 púpos evőkanál barna rizsliszt
1 púpos evőkanál gluténmentes liszt
--------------------------
2 tojás
kb. fél deci olívaolaj
2,2 dl víz
-----------------------------

3 evőkanál cukor
vaníliakivonat
citromhéj
fahéj
1 csipet só
1,5 kávéskanál sütőpor


Mindent összekevertem fakanállal, totál mindegy a sorrend. Kicsit hosszúnak tűnik a hozzávalók listája, de tulajdonképpen csak darált mák almával, kicsi liszttel. Megy hozzá némi tojás és folyadék, a többi meg ízesítő. Papírral bélelt tepsiben sütöttem 180 fokon kb. 30 percet. Amikor kihűlt, rögtön felfaltam egy csíkot belőle. A többit pedig még kicsit tunningoltam.

A tetejére meg a közepébe:
10 dkg étcsoki (ezen 85%-os isteni csoki volt, és nagyon jól állt neki)
1 dl laktózmentes tejszín
csipkelekvár

A tejmentes ganázson még dolgoznom kell. Most ezt a tejszínt melegítettem kb. 50 fokosra, és aztán feloldottam benne a késsel összevágott csokit. Még előtte keresztben félbevágtam a sütit. A szaftossága és a sok darabos dió miatt egyszerűbb volt úgy, hogy előtte négyfelé vágtam, és a kis téglákat könnyű volt már keresztben felezni. Megkentem a lekvárral, és utána kentem a tetejükre a csokit. Ez egy szuper máz, de a hűtőből elővéve kicsit törik (nem volt most kedvem megvárni, amíg szobahőmérsékleten annyira felpuhul, hogy szebben lehessen szeletelni).

Nekem nagyon ízlik, lehet, hogy ilyet kapok majd karácsonyra bejgli és zserbó helyett, szerintem jó csere, és időben meg szinte nulla.

Napi cukinak meg tésai záróképek. Mert bezártunk, jövőre újranyitunk. Hideg volt és eső. Még jó, hogy össze lehetett bújni a cserépkályhával.








2 megjegyzés:

DKriszta írta...

Állatifehérje allergiás lévén, én nem ehetek tejet és tojást, így már jó ideje a sütikben lenmaggal pótolom a tojást.
A legegyszerűbb 3 tojásnyi mennyiség: 2,5 dl örölt lenmagot elkeverni 3 dl melegvízzel, és 5 percig állni hagyni. Olyan felvert tojás állaga lesz. (ha nem lesz az, akkor kell még hozzá egy kis víz). Finom, édeskés íze van, nem érződik ki a tésztából. Köszönöm a recepteket, tetszenek! Kriszta

csincsilla írta...

köszi! ki fogom próbálni. ezek szerint egy tojás az 0,8 dl lenmag, nem kevés.