2011. október 23., vasárnap

Belga csokoládétorta


Hazajött végre Mazsi a messzi Spanyolországból, és ma végre felköszönthettük őt augusztusi szülinapja alkalmából. Én ezzel a csokitortával készültem, aminek a receptjét Boritól kaptam e-mailen, de eredetileg itt jelent meg.

Hozzávalók:

- 15 dkg vaj
- 2 tábla csoki (eredeti belga Lidl-s :-), 99 Ft-os)
- 2 evőkanál méz
- 3 db tojás
- fél bögre liszt (a bögrekalkulátor szerint ez 70 g)
- fél bögre cukor (a bögrekalkulátor szerint ez 120 g)
- 1 cs. sütőpor
- 2 pohár natúr joghurt
- 3 evőkanál kakaópor
- 2 evőkanál méz

Azzal kezdtem, hogy a sütőt előmelegítettem 170 fokra, a csokit és a vajat gőz fölött felolvasztottam, belekevertem a két evőkanál mézet, és félretettem hűlni. Ezután a tojásokat szétválasztottam, a fehérjét kemény habbá vertem, a sárgáját habverővel fehéredésig kevertem. A lisztet a cukorral és a sütőporral összekevertem, majd belekevertem a joghurtba. A joghurtos masszát pedig a tojássárgához adtam, és jól elkevertem. Ezután beleszitáltam a kakaóport, finoman hozzádolgoztam a kemény tojásfehérjehabot, végül a kihűtött olvasztott csokit is. Alul sütőpapírral bélelt, oldalán kivajazott kapcsos tortaformába öntöttem és 40 percig sütöttem 170 fokon. Majd még 20 percig 200 fokon, mert annyira nyers volt.

Matematikai feladvány: ha az olasz csokitorta 30 perc alatt 175 fokon teljesen átsült, de 150 fokon nem sült meg, akkor ez a belga csokitorta hány fokon, hány perc alatt fog megsülni? Mert a recept erre vonatkozóan semmi instrukcióval nem szolgált.

Végül aztán megsült szegénykém egy óra alatt, és elég finom is lett, de nem hiszem, hogy ez volt a jó megoldás, amit én próbáltam.

Van még egy kérdésem, és komolyan örülnék, ha válaszolna valaki, hogy van-e annak jelentősége, hogy mit mivel, milyen sorrendben keverek össze? Muszáj-e először a joghurtot a liszttel elkeverni, majd ezután a tojássárgához adni (egy újabb koszos edényt eredményezve), vagy lehet-e a joghurtot egyből a tojássárgához és utána a lisztet is?

(A tortasütés mindig kizökkent kicsit a nyugalmamból.)


Epres tejszínhabbal és csokidrazséval díszítettem. Az epres tejszínhab úgy készült, hogy 2,5 dl tejszínt félig felvertem, hozzáadtam egy csomó porcukrot (ízlés szerint, ahogy a rutinosak mondanák), egy csomag habfixáltót, és ezután kemény habbá vertem. Ekkor adtam hozzá a felolvasztott kis doboz (Philadelphia-sajtos doboznyi) eperpürét és ezzel alaposan elkevertem. A hűtőben várakozva az epres tejszínhab egyre keményedik, és ez érvényes rá akkor is, ha nincs benne habfixáló.

5 megjegyzés:

mazsolla írta...

nagyon finom lett!!!! :):)

csincsilla írta...

most már muszáj leszek egy összefoglalót írjak a mindenféle arab/kelta/indonéz csokitortákról és társaikról, mert eléggé hasonlít a receptjük (sok csoki, nulla vagy minimális liszt, tojás, vaj), és nagyon finomak bírnak lenni. lesz egy kis időm, rávetem magam a témára. nekem ez pont olyannak néz ki, mint az olasz csokitortád volt, ami azért nagyon fincsi volt. nektek volt valami különbség?

csincsilla írta...

ja, a kérdés. én azt gondolom, hogy nincs, az a lényeg, hogy egyenletesen elkeveredjen minden, aminek kell, meg habos legyen az, aminek habosnak kell lennie. szóval a józan ész elegendő útmutató. ha hajlandó vagyok két edényt is mosogatni, akkor a Stahl módszerét szoktam követni (száraz-nedves), ha csak egy edényt vagyok hajlandó összekoszolni, akkor marad a józan ész:)

Andi írta...

Mazsi, köszi! :-)

Csincsilla, nekem sose egyik sütinél se tűnik fel a hasonlóság, csak akkor veszem észre, amikor rávilágítasz. Amúgy volt egy kis különbség, mert a joghurttól ez kicsit könnyebb volt, (meg savanykásabb nekem), de az olasz finomabb volt.

Kösz a választ, akkor legutóbb nem a sorrend be nem tartása miatt nem sikerült az egyik tortám. :-( :-)

Bea írta...

Én se szoktam soha sorrendet követni, mindent egy edényben jól összekeverek. :) Nekem még nem volt olyan, hogy a lustaságom miatt(amiért nem voltam hajlandó egy másik edényt koszolni, hogy külön válasszam a hozzávalókat) ne sikerült volna a süti.
A tiéd nagyon szép lett, úgy néz ki mint egy hatalmas csokidarab. :)