2010. december 12., vasárnap

Ribizlis-grízes kocka


Bea már nagyon várja ezt a sütit, és persze én is vártam, hogy elkészítsem, mert imádom a grízes sütiket, pláne a tejbegrízeseket, annak ellenére, hogy magát a tegbegrízt nem szeretem - na erre varrjatok gombot! A receptet Piszke oldalán találtam, a fagyasztott ribizlit hozzá Csincsillától kaptam, köszönöm szépen! Újfajta piskótakészítési technikát pedig anyutól tanultam nemrég. Hát lássuk:

Hozzávalók a piskótához:

- 6 tojás
- 6 ek. cukor
- 6 ek. liszt
- 1 kiskanál sütőpor
- 1 csipet só

Anyu azt mondta, újabban már mindig így készíti a piskótát, és nekem is tökéletesen bevált. Amikor még otthon laktam, úgy készítette - és én is -, hogy külön felverte a tojásfehérjét kemény habbá, egy másik tálban a tojássárgákat kihabosította a cukorral, belekeverte a sütőporos lisztet, majd ebbe a ragacsos masszába óóóóvatosan a tojásfehérjét. Akkoriban a somlói galuskához még én is így készítettem, nem is volt vele semmi problémám, nem emlékszem, hogy az évek folyamán pontosan mikor is görcsöltem rá erre a tojásfehérje-beleforgatós mozzanatra. De most itt a forradalmasított készítési mód:

A 6 tojás fehérjét egy csipet sóval kemény habbá vertem, folyamatos keverés mellett kanalanként hozzáadtam a cukrot, majd tovább folytatva magas fokozaton a keverést, egyenként belebillentettem a tojássárgákat is. (Anyunak nincs asztali robotgébe, csak kézi, valahogy mégis meg tudja oldani ezt a műveletet a jobb- és balkéz összehangolt munkájával.) Amikor minden tojássárgája belekerült a habba, jöhet kanalanként a sütőporos liszt - már lassabb fokozaton keverve. Nekem olyan tartása lett a tésztának, hogy külön műanyag lapocskával kellett elterítenem a tepsiben.

Az elkészült tésztát tehát beleterítettem egy 26x35 cm-es tepsibe, amit persze előtte kibéleltem sütőpapírral. (Az eredeti receptben 32x34 cm-es tespi szerepel, de ehhez közelítőt se találtam itthon, ezért az én piskótám picikét vastagabb lett.) Betoltam a 175 fokra előmelegített sütőbe 15 percre, majd tűpróba után jónak ítéltem, kivettem kicsit a sütőajtóban hűlni, majd rendesen félretettem, hogy teljesen kihűljön. A kihűlt tésztát derékban kétfelé vágtam, így kaptam 2 db 17x27 cm-es téglalapot. (Ez nem tudom hogy jön ki, de majd Csincsilla megfejti, én biz'isten lemértem!)



Hozzávalók a ribizlis krémhez:

- 4 dl tej
- kb. 5-6 dkg búzadara (lemértem: 5-6 púpozott evőkanál)
- 15 dkg porcukor
- 15 dkg vaj
- 50 dkg leszemelt ribizli (nálam mélyhűtött, felengedett, alaposan lecsepegtetett)

Igazság szerint a tejbegrízfőzéssel kell indítani, hogy legyen elég ideje kihűlni, de itt is következhet, mert elég gyorsan hűl a drága. Szóval a tejből és a grízből jó sűrű tejbegrízt főztem, annyira, hogy amikor kihűlt, szeletelni lehetett volna. Amíg ez hűlt, a vajat habosra kevertem a porcukorral, majd kanalanként hozzáadtam a hideg tejbegrízt és jól elkevertem. Én robotgéppel kevertem bele a tejbepapit is, magas fordulatszámon, ezért olyan jó kis híg lett, úgyhogy félretettem visszadermedni, és csak ekkor kevertem bele a lecsöpögtetett ribizliket. Mivel számítottam rá, hogy az olvasztott gyümölcs rózsaszínűre fogja festeni a krémet, ezért nem kezdtem őrjöngeni, de az eredeti fotón - nyilván friss ribizlivel - a fehér krémet a ribizli piros pöttyei díszítik.

Ezután már nem sok volt hátra. Elkészítettem a citrommázat, aminek a hozzávalói:

- 8 dkg porcukor
- 3-4 ek. citromlé

Ezeket jól kikevertem, és gyorsan bevontam vele az egyik piskótadarabomat (ugye emlékszünk még, hogy kettévágtam, és lett 2 db 17x27 cm-es téglalapom?). A citrommázzal bevont lapot nagyjából 5x5 cm-es kockákra vágtam (újabb feladvány Csincsillának), ezáltal könnyebb lesz majd szeletelni az elkészült süteményt. :-)

A megdermedt krémet a másik (egyben hagyott) piskótalapra kentem, próbáltam szépen eloszlatni, formázni, majd a citrommázzal bevont piskótakockákat egyenként a krém tetejére tettem, jól rá is nyomtam.


Letakarva kicsit kitettem az erkélyre pihenni, de ez hiba volt, mert a tejgbegrízes sütik szobahőmérsékleten a legfinomabbak. Amikor felmelegszik, újabb kóstolás vár rám, de az biztos, hogy már így is nagyon ízlik, szerencsére nem túl édes, inkább savanykás süti. A piskóta meg tökéletesen habkönnyűre sikerült, hála anyu új módszerének. Amúgy szerintem a rózsaszín töltelék nagyon jól áll neki!

Nem kell megijedni a hosszú leírástól, nem nagy ördöngősség elkészíteni, csak sokat pofáztam.

6 megjegyzés:

Marcsi írta...

Nagyon szép! egész nyári hangulatom lett ettől a sütitől!!!!!!!olyan lágynak, könnyűnek tűnik:)

Bianka írta...

Nagyon izgalmas, guszta

csincsilla írta...

igen, szerintem is nagyon-nagyon csinos lett! a piskóta annyira finom volt, hogy külön rá akartam kérdezni, hogy csináltad, akkor ezt még kipróbálom (piskótasütési kísérleteim rendben kudarcot vallanak). ez viszont nagyon finom volt, pont olyan, mint az összes falusi nénié, akik azt állítják, hogy nincs annak semmi trükkje, és bármikor fél kézzel összecsapnak egy 10 cm magas, habkönnyű piskótát. és az a kis gyenge citrommáz tényleg kell a tetejére, még finomabb lesz tőle minden. szóval szerintem szenzációsan finom süti, ki kéne próbálni:)

mazsolla írta...

köszönöm a mintát! ;) nagyon illik a savanyú ribizli az édes sütihez, nekem nagyon jól esett a mai fárasztó napom után!

Bea írta...

Aztaaaaa! Megérte várni erre a sütire, úgy látom. Hű de bevágnék belőle egy hatalmas szeletet. Igazán szép lett Andi, és gratulálok a piskótához, kitüntetést érdemelnél érte. Anyukádnak köszönöm az új ötletet, én is ki fogom próbálni!

Andi írta...

Szívesen Bea!

Mazsi, na de íííízlett? :-)