2010. december 22., szerda

Gesztenyebomba

Mivel mától szabadságon vagyok, belevetettem magam az igazi, karácsony előtti konyhai teendőkbe. Azt hiszem, rekordot döntöttem, mert 5 óra alatt 5 féle sütit készítettem el. :)

1. kókusztekercset
2. Erzsi néni zserbóját
3. valamit, ami a holnapi, karácsony előtti bejegyzés tárgya lesz
4. csokis tallérokat Tominak
5. gesztenyebombát


A zserbótól egy kissé tartottam, mert ugyebár Erzsi néni zserbója az etalon számomra. Viszont nagyon jó a recept, pillanatok alatt össze lehet gyúrni a tésztáját (igaz, nekem 30 dkg liszt helyett kb. 50 dkg kellett hozzá) és nagyon jól nyújtható. Kívülről szép lett, hamarosan felvágom, hogy megnézzem, belülről milyen.
A csokis tallérok is nagyon jól néznek ki. Az utóbbi időben sikerül olyan szép púposra-berepedezettre sütnöm ami Andi nagykönyvében meg van írva.
Viszont ez a gesztenyebomba kissé megszívatott. Úgy látszik, nem tanultam Mazsolino csokis-rumos golyójából. Nálam is hasonló probléma állt elő, mint nála: egyszerűen nem tudtam normálisan formázni. Nem tudom mennyire látszik a képen, de ahogy kezdtem elveszteni a türelmem, úgy lettek egyre nagyobbak a golyók.

Hozzávalók:
- 10 dkg étcsokoládé
- 25 dkg gesztenyemassza
- 7 dkg vaj
- 7 dkg porcukor
- 1 mokkáskanál vaníliaaroma
- 1 evőkanál brandy (rum volt itthon, azt tettem bele)

- rumos meggy vagy meggybefőtt
- díszítéshez: kakaópor, csokireszelék, kókuszreszelék, darált dió, stb.

A csokit apró darabokra törtem, gőz felett felolvasztottam. Hozzákevertem a gesztenyemasszát, a lágy vajat, a porcukrot, a vaníliaaromát és a rumot. Jó alaposan összedolgoztam. Egy nagyon lágy, ragacsos masszát kaptam. Kissé megijedtem, hogyan fogom tudni formázni, de gyorsan betettem a hűtőbe.
Amíg hűlt és szilárdult a massza, lecsöpögtettem kb. 30 szem meggyet egy üveg befőttből. 3 tálkába szórtam ki kókuszreszeléket, színes cukordarát és csokilapocskákat, ebbe forgattam a golyókat. Már amelyik golyóformájú lett...
Kb. 2 óra hűtőben pihentetés után álltam neki a gesztenyés keverékből kicsi, kb. 2 cm átmérőjű golyókat formázni. Eleinte nagyon kemény volt, azért nem nagyon sikerült, később meglágyult és akkor ragadt mindehova (kivéve egymáshoz), azért nem tudtam golyóvá alakítani. Próbáltam vizes kézzel is, ahogy a recept írja, de úgy sem volt túl nagy sikerem. Nehezítette a dolgot, hogy mindegyiknek a közepébe 1 szem meggyet rejtettem.
Csak azért nem dobtam ki az egészet a kukába, mert én okos (na persze) rögtön dupla adagot készítettem és sajnáltam a két tábla nagyon drága, jó minőségű, 81 %-os étcsokit amit belekevertem. Szóval önuralmat kényszerítettem magamra és addig görgettem a masszát amíg nagyjából gömb formájúak lettek.
Nem lesz a kedvencem, már most megmondom. Ráadásul nekem kissé túl édes, ragacsos süti. 31 db lett a két adagból, míg a recept szerint egy adagból kellene 25 db-ot készíteni. Olyan pici golyókat soha nem tudnék megformázni!

Konyhai teendőim közben a Radio IO netrádiót hallgatom, azon is egészen pontosan a Christmas Traditions csatornát, ahol Frank (Sinatra) bácsi és barátai szórakoztatnak. :)  Mindjárt megyek ajándékokat csomagolni, de előtte van még egy kis tartozásom.
A héten ismét egy 30. szülinapot ünnepeltünk, méghozzá kedvenc barátunk-családtagunk Tomi volt az ünnepelt. Hétfő este a szokott helyünkön gyűltünk össze, ahol mostanában elég sok szombat estét töltöttünk, mégpedig a Tájfun Billiárdszalonban. Tomi nagyon meghatódott amikor meglátta, milyen sokan gondoltunk rá, és mentünk el megünnepelni őt. Vacsoráztunk egy jót és utána megkapta az ajándékait, valamint a tortát, amit Bori intézett. Érdemes megnézni, mi volt a torta tetején:

Még egyszer boldog szülinapot kívánunk kedves Tamásunk!

4 megjegyzés:

Mazsola írta...

Nem látok problémát a golyóidban. Max. annyit, hogy gesztenyés, de ez a külsején nem ront. :D

ÉN IS ÉN IS ÉN IS mégegyszer szeretnék NAGYON BOLDOG SZÜLINAPOT KÍVÁNNI TOMINAAAAAAAAK!!! :D

Andi írta...

Te már ajándékokat csomagolsz, Bea? Nagyon ügyes vagy! Már attól is tátva maradt a szám, hogy 5 óra alatt 5 féle sütit megcsináltál első szabadnapodon, én ilyenkor még erőt szoktam gyűjteni.

Szépek lettek a golyóid, a fotó alapján nincs velük semmi gond, nyugodtan kínálgathatod!

A torta fantasztikus jó ötlet volt. És boldog szülinapot az ünnepeltnek!

csincsilla írta...

igen, irtó cukik! és igen, rémes ez a tempó, kicsit fárasztó olvasni, nem tudnál egy kicsit lassulni? :)

Bea írta...

Sajnos már nem tudok lassítani, lendületben vagyok. :) Ajándékok becsomagolva, töltött káposzta elkészítve (több adag is, mert másoknak is csináltam), most már csak a rendrakás, konyhatakarítás van hátra a mai napra.

Imi megkóstolta a golyót és közölte, hogy baromi édes. Pedig két tábla étcsoki van benne!!! Most azon gondolkodom, kinek tudnám elajándékozni. :)