2010. november 14., vasárnap

Zöldségleves burgonyagombóccal

Gondoltam, hogy egy zöldséglevessel elrugom a pöttyöst itthon, de amikor megláttam Biankánál, ellenállhatatlanul megkívántam. Mi amúgy sem vagyunk egy leveses család, kivéve talán a húslevest, amit gyakran készítek, aztán nagy ritkán tárkonyos levest, mást nem is nagyon szeretünk. Nekem még a gombaleves is bejön, jó sok friss petrezselyemmel, de ha néha-néha, eszembe is jut, az a baj vele, hogy nincs mindig kéznél friss gomba, el kell menni érte, be kell szerezni, s van, hogy addigra elmúlik az érzés. A krumplilevesekről meg ne is beszéljünk, régen nagyon szerettem, de a mostani krumplikból egyszerűen már semmit nem tudok jól elkészíteni, mert valami borzalmas az ízük, ráadásul főzéskor a még félig nyers krumpli belseje már pépé van főve. Ha krumplit főzök, kedvenc filmemből, a Nap, széna, eperből mindig az a jelenet jut eszembe, amikor az egyik főszereplő kiabál: "Mi ez, Anyuka, ez egy sz...ar, jézusom, ez egy nagy sz...ar! - bocsánat, tudom, hogy ez egy gasztroblog, de sokszor én is ezt kiáltanám, amikor meglátom a szétfőtt, ízetlen krumplikat.
A krumpligombóccal is alapvető problémáim vannak, egyszerűen még sosem sikerült olyan finomra, mint amilyeneket anyu tud készíteni. Egyszer régen Éva unokatesóm áradozott anyu krumpligombóccal készült krumplileveséről, amiről aztán anyu is büszkén beszámolt, és elárulta, hogy a gombóchoz főzött krumpli levét is felhasználta a leveshez, így az dupla, azaz krumpli-krumpli-leves volt. Hogy biztosra menjek, így tettem most én is: azzal kezdtem, hogy megfőztem a krumplit, majd a levét felhasználtam a leveshez. Na tehát:
Hozzávalók a leveshez:
- 3 sárgarépa
- 2 fehérrépa
- 1 kicsi zellergumó
- 1 kis fej karalábé (nálam ehelyett egy közepes burgonya lépett be)
- 2 gerezd fokhagyma
- 1 kis fej hagyma
- 1 paprika (ehelyett házi paprikakrémemet használtam)
- só, bors, pirospaprika, majoranna, babérlevél, petrezselyem (itt jegyzem meg: babérlevelet szeretnék kérni a beszállítómtól!)
- csirkefarhát (ha nincs, úgy is jó)
- tejföl és liszt a habaráshoz
A zöldséget megpucoltam, daraboltam és karikáztam, és egy kicsi erdei gombás olívaolajon megpirítottam. Jut eszembe, az erdei gombás olívaolajom elfogyott, de meg kell, hogy mondjam, egyáltalán nem érződött rajta se a gomba, se a rozmaring íze. Ezt tapasztaltam legutóbb a chilis olajomnál is, ezért egyre inkább az a meggyőződésem, hogy a boltban kapható ízesített olajok és ecetek aromával készülnek. Miközben az aromák és aromásított termékek szinte teljesen kiszorultak már a konyhámból, egyről még mindig nem tudok lemondani, nevezetesen a bolti fokhagymás ecetemről. Hogyan tudnék én házilag fokhagymás ízű és illatú ecetet készíteni aroma nélkül?
Amikor a zöldségek megpirultak, a lábosba szórtam az apróra vágott fokhagymát is, és amikor szállingózni kezdett a finom fokhagymaillat, megszórtam az egészet piros paprikával, felöntöttem vízzel és a krumpli főzőlevével, majd hozzáadtam a többi fűszert (borsot, majorannát, babérlevelet, paprikakrémet és a hagymát egyben) és a félkarikára vágott krumplit is. Sót óvatosan használtam, mert a főzőlé és a paprikakrém már sós volt. A farhátat is ekkor helyeztem szépen a leves közepére, és együtt főztem, amíg a hús már szinte magától leomlott a csontról.
Mialatt a leves főtt, a krumpligombócot is elkészítettem, ehhez először anyuval konzultáltam, mivel amit nemrég készítettem, sem volt az igazi.
Hozzávalók a krumpligombóchoz:
- 2 közepes/nagyobb (kinek mi a közepes vagy a nagy) szem burgonya
- 1 púpozott kiskanál vaj
- 1 tojás sárgája
- liszt
A megfőtt krumplit leszűrtem, krumplinyomóval összetörtem, egy kis darabka vajat dugtam a forró krumpli közepébe. Amikor készítettem, hozzágyúrtam még kézzel egy tojás sárgáját, 3 evőkanál lisztet és egy adag petrezselymet. Diónyi gombócokat formáztam és beletettem a megfőtt levesbe. Legvégül egy laza tejfölös habarással az egészet behabartam, aprított petrezselyemmel díszítettem.
Mielőtt kitálaltam volna az ételt, a megfőtt hagymát eltávolítottam, és a farhátról a húst szépen leszedegettem, nehogy látható és felismerhető legyen ez az alkatrész, hátha így még megtarthatom itthon élelmezésvezetői beosztásomat.

7 megjegyzés:

mazsolla írta...

mi volt az ítélet?

Andi írta...

szerinted?

Bianka írta...

Remélem ízlett :))))
Nagyon guszta

Andi írta...

Nekem nagyon! :-)

csincsilla írta...

hát, ez nagyon finomnak tűnik, kérem szépen a listámra:) és igenis, hozom:)

Bea írta...

Miért is nem én vagyok a te gyereked, Andi? :) Nekem biztosan ízlene.

Andi írta...

Akár lehetnél, Bea, és semmi kifogásom nem lenne ellene!