2010. január 4., hétfő

Püspökkenyér

Évek óta kísérletetzem, hogy végre egy elfogadható állagú, ízű püspökkenyeret süssek karácsonyra. Hol beletapadt a formába és nem tudtam kiszedni belőle miután megsült, hol túl száraz volt, hol lesüllyedt az aljára minden, amit belekevertem. Minden évben rettegtem, hogy milyen állapotban látom sütés után azt, amit olyan szépnek képzeltem el.

De ennek vége! Megtaláltam a tuti receptet Vica30-nak köszönhetően! Ezúton szeretném kifejezni neki hálámat, hogy idegeskedés nélkül egy nagyon puha, finom, könnyen süthető sütit készíthettem. Gyorsan le is jegyzem, hogy máskor ne kelljen keresgélnem.

Hozzávalók:
- 6 tojás
- 25 dkg cukor
- 25 dkg liszt
- 1 csomag sütőpor
- ízesítésnek: csokidarabok, mazsola, apróra vágott dió, mogyoró, mandula, aszalt gyümölcsök, stb...
- esetleg őrölt fahéj, őrölt szegfűszeg

Én apróra vágott diót, mazsolát, csokidarabkákat és a nagymamám által befőttes üvegbe eltett cukrozott narancshéjat és cukrozott citromhéjat kevertem a tésztába. A fenti képen a narancshéjat láthatjátok.

A felaprított csokidarabokat, mazsolát, diót vékonyan megszórom liszttel - hogy sütés közben ne süllyedjen le - és egy tálban összekeverem.

A tojások fehérjét egy csipetnyi sóval kemény habbá verem, a sárgáját a cukorral kikeverem. Hozzáadom a lisztet, sütőport, (a narancs - és citromhéjat) majd a diót, mazsolát, csokidarabokat. Végül óvatosan beleforgatom a tojásfehérje habot. Én belekevertem még 1-1 teáskanálnyi őrölt fahéjat és őrölt szegfűszeget is.

2 őzgerincsütő formába - amit előtte kivajaztam- liszteztem - elosztom, lassú tűzön kb 1 órát sütöm. Nekem egy idő után nagyon elkezdett pirulni a teteje, miközben a közepe még nyers volt. Letakartam alufóliával és úgy sütöttem tovább.

Sütés után szinte magától kiborult a formából mindkét püspökkenyér. :)
Tortabevonó csokival lekentem a tetejét.

A "hűtést igénylő" tálon a következőket láthatjátok - balról jobbra - : sportszelet (nagyon jól sikerült, köszi, Andi!), püspökkenyér, boci szelet, kókusztekercs.

5 megjegyzés:

segebaga írta...

Azt a püspökfalatjáááát! gyönyörű!!

csincsilla írta...

gyönyörű lett!

Andi írta...

Tényleg nagyon szép, de engem jobban érdekelne az a cukrozott narancshéjas üveg...

Bea írta...

Sejtettem, Andi! :) Amint megszerzem a receptet, értesítelek.

Andi írta...

Köszi! :-)