2009. december 29., kedd

Krumplis leveles pogácsa 2., teljes kiőrlésű liszttel

Annyira ízlett az előző, hogy megint megcsináltam. Meg kicsit átalakítottam a receptet. Vendégségbe vittem, szóval csináltam egy vegetáriánus, vajas-sajtos változatot, meg egy libazsíros-mákosat. Mind a kettő finom lett, de nekünk jobban ízlik a kannibál kiadás, és valahogy szebb, levegősebb, magasabb is a tésztája. Örülök is, hogy egyszerre csináltam a kettőt, mert örökre kínozna a kérdés, hogy vaj vagy libazsír és mért.

Hozzávalók vajas-sajtos változathoz:
- 15 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
- 15 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
- 30 dkg finomliszt
- 32 dkg főtt, áttört burgonya (mert ennyi volt)
- 2 teáskanál só
- 1,5 dl tej (+ egy mokkáskanál porcukor)
- 0,5 dl házi sűrű tejszín
- 0,5 dl langyos víz (opcionális, csak ha túl kemény lenne nélküle a tészta)
- 2 dkg élesztő
- 1 egész tojás
- 12 vaj
- kb. 15 dkg reszelt trappista sajt
- a kenéshez 12 dkg vaj és 1 evőkanál liszt
- 1 tojás a tetejükre

Hozzávalók libazsíros változathoz:
- 15 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
- 15 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
- 30 dkg finomliszt
- 32 dkg főtt, áttört burgonya (mert ennyi volt)
- 2 teáskanál só
- 1,5 dl tej (+ egy mokkáskanál porcukor)
- 0,5 dl langyos víz (opcionális, csak ha túl kemény lenne nélküle a tészta)
- 2 dkg élesztő
- 1 egész tojás
- 12 házi libazsír
- a kenéshez 4 evőkanál libazsír és másfél evőkanál liszt
- 1 tojás a tetejükre
- némi mák a szóráshoz (opcionális)

Megfőzöm a krumplit, áttöröm, és teljesen kihűtöm. Az élesztőt felfuttatom a meglangyosított, cukros tejben. Összegyúrom a tészta hozzávalóit, a háromféle lisztet, a krumplit, a tojást és a sót.
Én az egyiket a kenyérsütőgéppel csináltattam meg, a másikat csak kézzel gyorsan összegyúrtam, nem volt különbség. Langyos helyen, letakarva a duplájára kelesztem a tésztákat.
Ha megkelt, minél nagyobbra kinyújtom (én gyúrótáblát használok, szóval akkorára nyújtottam, de lehetett volna nagyobbra is), megkenem a liszttel összekevert vajjal illetve libazsírral. A vajas-sajtos változatot megszórtam a sajt felével is. Bejgliszerűen feltekerem, 20 percig pihentetem. Utána lisztezett deszkán óvatosan kinyújtom, olyan ujjnyi vastagra, a tetejét bevagdosom (szerintem a pizzavágó a legjobb célszerszám erre), nagyobbfajta pogácsákat szaggatok belőle. Sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztatom őket, a tetejüket megkenem a felvert tojással, és megszórom reszelt sajttal, illetve mákkal.
Közben előmelegítettem a sütőt 250 fokra (alsó-felső fűtőszál), és a sütő aljába (alulról a második rács) teszem a tepsit. Amikor már a nagy meleg szépen felhúzta a pogácsákat, és éppen elkezd színesedni a teteje, akkor leveszem a hőfokot 220 fokra, és készre sütöm. Nem sok idő, olyan 15 perc.

2 megjegyzés:

Hedvig írta...

Nagyon jól hangzik!

Bea írta...

Bizony! Mivel imádom a pogácsát, biztos ki fogom próbálni. Én még soha nem csináltam leveles pogit, szóval itt az ideje.