2009. november 3., kedd

Birs-dió habtorta

A múlt hét végén hazafelé jövet útba ejtettük a solymári Zazzi cukrászdát (már nagyon régen tervezem!), és feltankoltunk némi finomságot otthonra. Én egy birs-dió habot választottam, pedig eddig azt gondoltam, hogy nem szeretem a birsalmát, de annyira tetszett a neve, olyan jó őszi hangulata volt. És mint otthon kiderült, finom is volt nagyon, és azóta motoszkál bennem, hogy kéne valami ilyet csinálni, valami házi sütit, amiben a birsalma meg a dió együtt szerepel. Mert annyira jól állnak egymásnak.
Szóval pont kapóra jött, hogy váratlanul elő kellett állítanom egy szülinapi tortát (nem egyéves kapta:), ez kifejezetten felnőtt-torta volt:)). Némi merengés után ezt találtam ki. A dió tésai, a birsalmát meg reggel kapirgáltam össze a pomázi fa alól:) Más meg alig kellett hozzá.
A tortát nem cifráztam, alul egy diós-kakaós vékony piskótalap van, azon pedig némi zselatinnal megkötött darált diós és birsalmaszószos tejszínhab. A tetejét meg kicsit kilakkoztam tortabevonóval.

Hozzávalók a tésztához:
- 2 tojás sárgája (vagy 3 sárgája)
- 4 tojás fehérje (vagy 3 fehérje)
- 1 púpos evőkanál keményítő
- 1 evőkanál holland kakaó
- 3 evőkanál őrölt dió
- 3 evőkanál cukor
- csipet só

A tojásfehérjéket a csipet sóval kemény habbá vertem. Egy másik edényben habosra kevertem a tojássárgájákat a cukorral. Hozzákevertem a száraz anyagokat, kis adag habbal lazítottam, majd óvatosan beleforgattam a többi habot is. Papírral kibéleltem egy kapcsos tortaforma alját, beleöntöttem a piskótát, és 200 fokra előmelegített sütőben kb. 15 perc alatt (tűpróba!) megsütöttem. Hagytam még állni kicsit nyitott ajtóban a sütőben (és háromszor megfordultam jobbra, minden boszorkányságot megcsinálok a piskótáknál, de sosem tökéletesek, sajnos), aztán egy rácsra borítottam hűlni. És persze lehúztam róla a papírt.
Amíg hűlt, összeállítottam a habot.

Hozzávalók a habhoz:
- 0,5 l tejszín
- 280 gramm darált dió
- 100 gramm cukor
- 550 gramm birspüré
- 1 teáskanál vaníliakivonat
- 1 zacskó zselatin fix
- plusz néhány kanál pikáns lekvár

A birspüré volt a legmacerásabb, de azt is túl lehetett élni. A birsalmákat alaposan megmostam, kivagdostam a rossz részeket (annyira bio a birsalmafánk, hogy nincs egy hibátlan darab), és kevés vízzel feltettem főni. Amikor egyet-kettőt rottyant, akkor egy szűrőbe öntöttem (a levét felfogtam, mert valamennyire még szükség lesz belőle). Erre az egész műveletre azért volt szükségem, hogy ne törjön le a csuklóm, amíg kicsumázom, meg meghámozom a birset, a főzéstől kicsit megpuhul, és vidáman lehet már szabdalni. Amikor kihűlt, akkor eltávolíttam a nem szükséges részeket (csutka és a héj nagyobb része, de az maradhat is), feldaraboltam, és újra visszaraktam a lábasba, és egy kevéske levet még öntöttem hozzá (a félretettből). Csak hogy ne legyen csontszáraz. Hozzáadtam a cukrot is, és puhára főztem (néhány perc kellett már csak). Utána botmixerrel pürésítettem, és kiküldtem az udvarra hűlni.
Amikor már mindenki kihűlt, felvertem a tejszínhabot a zselatin fixszel, és hozzákevertem a birspürét meg a darált diót. A kisült piskótát visszaraktam a kapcsos tortaforma aljába. Megkentem néhány kanál somlekvárral (mindig aggódom, hogy nehogy eláztassa a krém, de egyébként is úgy gondoltam, hogy a savanykás som remekül illik a társaságba), és a ráöntöttem a birses-diós habot. Letakartam, és mehetett is a hűtőbe.
Egy-két óra alatt megkeményedett. Ekor még elővettem egy kis szépítkezésre, a tetejét kiraktam a darálás előtt megmentett fél diókkal, megszórtam egy kis díszítő cukorral, és leöntöttem egy fél zacskó, citromlével tunningolt színtelen tortabevonóval, hogy szép fényes legyen.
Hideg, alig édes tejszínhabbal tálaltam. Finom volt.

8 megjegyzés:

Andi írta...

Ez nagyon finom volt! Amíg olvastam, a kóstolom másik felét is betoltam, úgyhogy nagyon élveztem a beszámolót. Mindig így szeretném!

És boldog nem 1. (hanem 43.) szülinapot!

csincsilla írta...

66.:)

Andi írta...

Csúnya blöffölés volt, és nem jött be. :-(

De akkor ki kaphatta ezt a gyönyörű tortát?

csincsilla írta...

a tamás apukája. és neki is van...

Bea írta...

Jaj de finom lehetett! Pedig én is azt hiszem, hogy nem szeretem a birsalmát :) De a sütőtök után már nem merek konkrét dolgokat állítani.

Főz és fecseg írta...

Nagyon tetszik, őrületesen jó lehet ez a torta!

Belly írta...

nagyon-nagyon finom lehet,a birsalmát és a diót is imádom.Bánatomra itt nem lehet kapni és nem is termeszti senki.

Mazsolino írta...

Azt hiszem, én az ízéért nem lennék oda, de nagyon gyönyörű!

Belly, hol nem lehet birsalmát és diót kapni???