2009. június 3., szerda

Töltött karalábé


Ezekben a töltött és rakott zöldségekben az a jó, hogy ha az ember egyszer készít egy nagyobb adag darált húsos ragut, és egy részét lefagyasztja, akkor a következő alkalommal, már csak elő kell venni a mélyhűtőből, felolvasztani, és beletölteni valamilyen zöldségbe, vagy rétegesen lerakni vele, és esetleg egy kis tejföllel, no meg jó sok sajttal megsütni. Ha jól emlékszem, a most felhasznált töltelék a pár hete készített krumplilasagne-ból maradt, és már akkor terveztem, hogy hamarosan töltött karalábét fogok csinálni. Meg is vettem hozzá a piacon a nénimtől a két fej karalábét, de aztán egyszerűen nem volt rá időm, hogy megcsináljam, szóval már nagyon izgultam, hogy tönkrementek a hűtőben, de szerencsére mindkettő olyan lett elkészülte után, mint a vaj!

A receptet először a szakácskönyvemben próbáltam megtalálni, mert nem volt kedvem bekapcsolni a számítógépet, így hát F. Nagy Angélámat fel is lapoztam, de valahogy nem nyerte el a tetszésemet a receptje, mert nem sütőben készíti, hanem lábosban. Kénytelen voltam megkeresni Fűszeres Eszter töltött karalábéját, mert emlékeztem arra tavalyról, hogy úgy írta le, az elkészült ételt, hogy kedvem lett volna azonnal megcsinálni, de amikor én olvastam, már nem volt szezonja a karalábénak. Aztán most, hogy újraolvastam a bejegyzést, kiderült, hogy itt is lábosban készül, tehát feladtam a további keresgélést és megcsináltam én is így. Nem is bántam meg!


Hozzávalók 1 fő részére, azaz nekem:

- 2 fej karalábé
- 1 kávéskanál cukor
- 15 deka darálthúsból készült jó fűszeres, hagymás ragu
- kábé 1 deci rizs megfőzve
- 2 dl tejföl
- 1 kanál liszt
- 1 nagy csokor petrezselyem

Felolvasztottam a mélyhűtött darálthúsos ragut, főztem hozzá kábé 1 deci rizst, majd összekevertem őket. A karalábékat megpucoltam, kivájtam, és a mélyedésbe töltöttem a rizses fűszeres ragut. A kivájt részeket felkockáztam és feltettem annyi sós, borsos, cukros vízzel főni, ami majdnem ellepte, sőt a vastagabb petrezselyemszárakat is bedobáltam a karalábék mellé a vízbe. Fedő alatt alacsony hőfokon pároltam. Amikor megfőtt (ez elég hamar bekövetkezett), a tejfölbe belekevetem a lisztet, a két gömböc töltött karalábét kivettem a lábosból és a főzeléket behabartam. Egy nagy csokor apróra vágott petrezselyemmel fűszereztem, végül a gömböcöket visszatettem a fazékba és összerottyantottam az egészet. Persze a megfőtt petrezselyemszárakat még behabarás előtt kidobtam a főzelékből!


Nagyon-nagyon finomra sikerült, nem is tudom, hogy miért állítom azt mindig, hogy én nem szeretem a karalábét, amikor ez annyira ízlett! Legközelebb azért úgy fogom csinálni, hogy a kis karalábéforgácsokat kicsit később dobom a töltött karalábéfejek mellé a vízbe, mert amikor az már isteni vajpuhára megfőtt, a nagyoknak még kellett volna legalább 10 perc. És még így is fantasztikus volt! Még két fontos dolog, ami Fűszeres Eszter receptjében van, és érdemes is betartani: az egyik, hogy egy akkora lábosban kell feltenni a karalábékat főni, amibe épp csak belefér, hogy ne legyen túl sok víz rajta; a másik pedig, hogy plusz egy karalábét érdemes teljes egészében felkockázni és megfőzni a töltöttek mellé.


13 megjegyzés:

viki írta...

demegenném!!

Andi írta...

derendesvagy! pedig nem is szereted! :-)

mazsolla írta...

micsoda különlegesség!!jól tudom h a karalábénak van különleges hatása?;)

viki írta...

de nagyon jól néz ki!

Andi írta...

mire gondolsz? én nem tudok róla? rám semmilyen hatással nem volt!!! illetve nagyon álmos lette, miután tele lett a pocakom! :-)

Andi írta...

köszi!

mazsolla írta...

közben rájöttem h a zellerrel keverem:) de legalább tom h a karalábé meg altató hatással van az emberekre:)

Hedvig írta...

a zeller az férfiasító, úgyhogy vigyázzatok vele...

Andi írta...

Akkor én nem eszem olyat! :-)

Ági írta...

A céges bulin volt Waldorf-sali, bekajáltam belőle, de még nem lettem fiú...

Andi írta...

Ez biztos? :-D:-D:-D:-D

Unknown írta...

Andi!
Az a "szegfűfa" a gránátalma. Ez a nemesített változat a duplatripla virágával nem hoz termést, ám egyike azon kevés bokroknak, amelyek sokszor július végéig ontják a virágot. Én pécsi vagyok, az én udvaromban is van egy ilyen gyönyörűség, és felénk egyáltalán nem ritka. Az egyetem botanikus kertjében pedig minden évben láttam a termését is, igaz, sosem érett be.

Andi írta...

Köszi Éva! És nem tudod hogy lehet szaporítani????