2009. június 12., péntek

A kertecském


Ági és Hédi már nagyon várják ezt a bejegyzésemet! :-) Megígértem, hogy a hétvégén rakok fel fényképeket szépséges virágaimról. Így tehát ma szépen lementem, kigazoltam mindent, levágtam az elszáradt virágokat, megigazgattam az ágacskákat, megmostam a pofikákat, kezecskéket, szép ruhába öltöztettem a kiskertet és kezdődhetett a fényképezés. Nem lehet ám akárhogy! A fényképezéshez hívtam magammal Tomát, mégis kevésbé néznek így őrültnek az emberek, ha van mellettem valaki, aki támogat. Bár Toma azt mondja, az emberek leszarják, hogy mit csinálok... Hát, lehet, hogy igaza van! :-D


Ez a gyönyörűség a pénzlevelű lizinka. Jelenleg ő a fő kedvencem, annyira szép és erős. Olyan gyönyörű sárga színe van, mint a napnak. Mindig örömet okoz az, ha megpillantom őket!


Ő pedig a büdöske. Tavaly a szomszédom ültette, aztán ősszel elszórta szépen a magját és most mindenhol hajt. Igaz még csak 15 centi magas, tavaly pedig félméteres volt legalább, de annyira gyönyörű a virágja! És rengeteg bimbó van rajta. Szórtam el én is kisnánai büdöskemagot, de az még nem csinál semmit.


A körömvirág keresztapa kedvence volt. Nagyon életrevaló, mindenhol hajt. Amikor kinyílnak gyönyörű narancssárga virágai, az olyan érzés, mint amikor a felhők mögül előbújik a nap.


Ez itt az ismeretlen virág, citromfűre vagy mentára tippeltünk kiskorában. Már majdnem akkora mint én (150 cm), most kezd virágozni, remélem, akkor majd Hédi vagy Ági rájön, hogy mi lehet. K. B. Marika azt mondta, ismeri ezt a növényt, van is a kertjében, de a nevét sajnos ő sem tudja.


Ez pedig a pampafű, amit Petitől kaptam. Szerintem jól érzi magát, bár nem úgy hajt, mint ahogy képzeltem. Talán majd jövőre dúsabb lesz, bár nekem így is tetszik!


Itt látható a nagy túlélő sövénybokor. Az utcánkban sok helyen kiszáradt a hetekig tartó szárazság miatt, nálunk meg virágzik! :-) Mézédes illata van!


Ezen a képen a Babutól kapott mályvarózsám van. Nagyon-nagyon tetves volt tavasszal, aztán lefújtam, és most hajt, mint az őrült. És millió bimbó van rajta!


Ezek a kicsikék nem tudom micsodák, a kutyasétáltató hölgytől kaptam. Nagyon picikék voltak, egy-egy szál 5 cm-es gizgaz, egy-két levélkével. Lefeküdtek a földre, amikor elültettem őket. Most az esős időben rájuk se lehet ismerni!


És itt az őszirózsa. Ez a tő van a legjobb állapotban, de azért mindegyik él. Örültek az esőnek ők is!


Szamárkenyér, ha jól emlékszem a nevére. Látható, hogy két új levélkéje van, de hát ennél is az a helyzet, hogy a képen lévő van a legjobb állapotban. Nagyon duzzognak még mindig az átültetés miatt. Remélem, megszeretik a helyüket amikor a szigetközi zimankóhoz képest a mediterrán télben találják majd magukat a betontenger közepén. És aztán tavasszal megbocsátanak végre...


Ez pedig a lepkevirág. A magokat Boritól kaptam. Kicsit sűrűn keltek ki, néhányat át is ültettem olyan helyre, ahol nem kelt ki a mag, de lehet, hogy többet kellett volna. Egyelni viszont nincs szívem.


Menjünk át a kapubejárat másik oldalára. Itt a szomszédaim által ületetett ... (nem jut eszembe a neve), talán liliom. Hagymákat ültettek tavasszal, aztán egyik reggel arra mentünk ki, hogy egy hatalmas keréknyom van a virághagymákon. Nem nagyon tudom felfogni, hogy kerülhetett oda, amikor ez jó messze bent van a járda mellett. Nagy az Isten állatkertje! Viszont a locsolástól és a sok esőtől szépen összekapták magukat.


Igen, ez itt egy lakótelepi csendélet! Valóban cseresznye van kiöntve a földre a rózsatő mellé. Amúgy a három rózsatőből ez néz ki a legjobban, tehát nem túl "rózsás" a helyzet náluk. Mit tegyek, adjak tápszert nekik?


Itt látható az Ágitól és Héditől kapott egyik szigetközi orgona, amit megmetszettem, mert annyira kókadozott. Bár hamarabb tettem volna ezt! Azonnal életerősen hajtani kezdett minden egyes szár!


Ez Ferenk orgonája, amit tesóm gondoz. Mit tudjuk, kétvödör vizet ad neki, amikor nem esik az eső. Jól érzi magát, szépen virul. Ezt a szép dísztéglakört kaptam Tomától anyák napjára. Most is mosolygok, ha eszembe jut, milyen boldoggá tett vele! Bolond!


És még egy szigetközi orgona, ami elkezdett hajtani pár nappal a metszés után! Olyan szép! (Kár, hogy a hülye fűszál belelóg a képbe!)


Ki ne felejtsem a tűzliliomot, hiszen most kezd virágozni. Gyönyörű, erős, magas száron hatalmas virágbimbó, csupa életöröm. Dzsozef azt mondja, el fogják lopni, hát kíváncsi vagyok.

Még ugyanennyi kép van a virágaimról, alig tudtam választani, melyiket tegyem fel. Legszívesebben mindet-mindet megmutattam volna, de nem lehet olyan sokat, mert az ilyen hosszú bejegyzéssel lenyomom a társaimat az oldalról... Bocsika! Mondjuk ez is a célom! :-D

17 megjegyzés:

bodza írta...

Azért alakul ez a kiskert! Bárcsak nekem is lehetne. Az a virág, amiről nem tudod micsoda, amennyire látom, ,,csodatölcsér'' http://garrydelong.com/fouroclocks_l.jpg
Nekem is van pár éve az erkélyen, bár tavaly akkorára nőtt, mint én, ezért idén csak egy tövet hagytam meg és azt is visszacsíptem. Már virágzik :)Nem igényel nagy törődést, és bár bírja a szárazságot, de szereti a vizet. Be szoktam gyűjteni a magjait, aztán elajándékozom.
A rózsát szerintem hagyd most. Jót tenne neki, ha virágzás után visszavágnád. És adok egy tippet, ami nekem nagyon bejött. Kicsit könnyebb dolgom volt, mivel nekem cserépben lakik az egy tő rózsám, de amikor elültettem, darabokra vágott banánhéjat tettem a cserép aljára. A lassan bomló, felszabaduló nitrogén és ásványi anyagok sokáig ellátják a rózsát tápanyaggal. Ősszel te is áshatsz a töve köré pár darabolt banánhéjat. Meg fogja hálálni :))

Hedvig írta...

Andi, már nagyon vártam ez a bejegyzést. Szép minden, de ez még csak a kezdet! Mi lesz, ha majd minden kinyílt? Ugye, újra fotózol?
Az őszirózsa szerintem inkább berki szellőrózsa lesz. Két-három év múlva alighanem irtani kell, ha így hajt.
A szamárkenyerekért kár aggódni, ők kedvelik a meleget, a panelmediterrán klímát alighanem jól bírják. Nálunk a kivett tő helyén földben maradt néhány gyökérdarabka, onnan megújult a régi növény, pedig van még három, tőosztásból szaporított példány.
Bodzának igaza van, valóban csodatölcsér az a szívformájú levelekkel megáldott növény. Sokan kiássák és elteszik a gyökereit, úgy még nagyobbra nő, de egynyáriként is tökéletes. Az összes egynyári virágodról érdemes magot szedni, virágládában a teraszon is megél a legtöbb.
Nálunk a lepkevirág kétméteres óriásnövénnyé szokott fejlődni, aztán pedig alig virágzik, úgyhogy az azért más kategória.
A rózsát szerintem is elég békén hagyni, begyökeresedik és jövőre nagyot nő majd. Kíváncsian várjuk tesómmal a folytatást.

Ági írta...

Mindenki megláthatja, hogy akármilyen kicsi egy kert, a lelkes kertész mennyi szépséget tud kihozni belőle! Nagyon szép minden. A lizinka legalább olyan gyönyörű, mint tesóm nagy, bolygatatlan töve. A büdöske is aranyos, de lehet, hogy nem is lesz nagyobb, olyan törpének néz ki. Arra meg rájöttem, hogy az a citromfű-menta szerű izé mi, de nem tudom a nevét. A szigetközi ártereken vadon is előfordul. Munkahelyemen a szomszéd bácsi felé ebből van a sövény, olyan nagy. Novemberig hatalmas tömegben olyan virágokat hoz, mint egy mini napraforgó. A kutyasétáltató néni-féle magból kelt virágról Bodza nagyon jól mondja, hogy csodatölcsér. Igénytelen, nagyon hálás, önelvető virág, ami az esti órákban fogja neked kinyitni erősen illatos virágait. A virágok szendereket, esti pillangókat csalnak hozzátok, úgyhogy a kerted még jobban megtelik élettel! Ahol meg bogarak vannak, ott vannak énekesmadarak, sünik, denevérek. A kutyasétáltató nénitől kapott tűzliliom valójában sásliliom, a nyár egyik legszebb virága lesz nálad. Hédi nemsokára írni is fog róla. A szamárkenyér valószínűleg jövő tavaszra kapja majd magát össze, és jövő június elejére már várhatod a mókás, kék golyókat magas szárán. Nagyon szépen hajtanak az orgonáid is, és a rózsa is biztosan létrekel, hiszen az én rózsáim ennél brutálisabb ültetést is túléltek. Igaza van Bodzának, ha elnyílt, le kel majd fejezni. Vajon a szomszéd megengedi? :-) Azok az íriszek, amire ráhajtottak kocsival, biztosan új erőre kapnak, nagy föld alatti gumójukból a legpocsékabb körülmények közt is megújulnak. Csak gratulálni tudok! De az a gyanúm, őszre fenheted az ásót, és a gyermekrabszolgádat előkeríteni :-).Virágaid úgy hajtanak, hogy lehet, hogy máris elkezdheted új területek feltörését, és a tőosztást...:-)

Andi írta...

Köszönöm Ági, Hédi, Bodza!!! Minden tanácsot köszönök, megfogadom! A másik két rózsatövet már "lefejeztem" (ahogy Ági mondja :-)), csak ezt az egyet hagytam meg a fényképezés kedvéért :-) (Nem kérdeztem meg a szomszédot, lehet, hogy mérges lesz.)

Hédi, igen, berki szellőrózsa! Nem jutott eszembe a neve, és nem volt időm "visszalapozni", hogy megnézzem. :-)
A lepkevirág Borinál is nagyon magasra nő, de nála rengeteg virágot hozott, folyamatosan, mindig. Sövényt is ültetett belőle egy időben.

Ági, én is gyanítom, hogy ez a büdöske már nem fog olyan nagyra nőni, mint tavaly. Igen, íriszek! még gumókorukban hajtottak rájuk, de meg se kottyant nekik.
Lehet, hogy feltöröm az aszfaltot ősszel, (persze a gyerekrabszolgámmal) és azt is beültetem! :-)

Csak azzal vagyok bajban, hogy melyiket, mikor, hogyan kell visszavágni. Mert ha elvirágzott a sövény, azért szeretném formára vágni, de hogyan?

Köszönöm a segítséget nektek!

Ági írta...

A sövényhez nem tudok hozzászólni, nekem az egyetlen fagyalbokrom a telken nyíratlan díszcserjének van nevelve. Apósom szokta fazonra nyírni a saját sövényét, majd megkérdezem tőle, mit kell vele csinálni. Addig nevelgesd szeretettel, hadd illatozzon! :-)

Andi írta...

Oké! Köszi :-)

Hedvig írta...

Csajok! Az nem lehet igaz, hogy pont a fazonra nyírással van bajotok! Ejnye! ;-)

Ági írta...

Na mi van Alumíniumorr, itt is feltűnsz :-)?

Hedvig írta...

Nem is merek írni semmit...

Andi írta...

Ezek bolondok! :-D :-D!!!!
Hédi, kérlek, szólj hozzá! Mit kell csinálni?

Hedvig írta...

Inni egy pohár vörösbort az egészségére, tegnap volt a szülinapja. Tudod, öregszünk, hülyülünk.

Andi írta...

Boldog szülinapot, Ági! Ittam vörösbort az egészségedre, nem is egyet! :-)

Ági írta...

Köszönöm a jókívánságokat 13. szülinapom alkalmából! :-) Különben mi mindig így húzzuk egymást, csak nem minden publikus belőle...

bodza írta...

Jó ez a fazon-téma :)) De: ha cserjéből sövényt nevelsz, akkor egy dologra érdemes figyelni: nyírni úgy kell, mint egy lefejezett piramist: alul szélesebbre hagyni, fölül pdig keskenyebbre. Ha így nyírod, sosem kopaszodik majd fel, mert mindenhol egyenletesen kap napot. 10 éve pár szál 15 centis kis fagyalból mostanra 2 méter magas, 70-80 cm széles sövényt neveltünk az ősök kertjében. Nincsenek sem lyukak, sem kopasz foltok. Megéri azt a kis munkát és sopánkodást, amit a kezdeti drasztikus visszavágásoknál hallgattam. ;) hogy nem is maradt belőle semmi, ójaj! Most meg bezzeg :)))

Andi írta...

Köszi, Bodza, de azért jó lenne, ha megmutatná valaki. Mindegy, majd ha elvirágzott, megnyírom a három bokrot. Vagy majd inkább tavasszal?

bodzablog írta...

Dehogy tavasszal :) zöldmetszés is van a világon. Ám jó lenne azért tudni, hogy tulajdonképpen miféle bokraid is vannak? Nehogy gallyra vágjuk szegényt :D

Andi írta...

:-):-):-)
Hát nem tudom milyenek, talán látod a képen, mézédes illatú, kicsi fehér virágja van. Ezeket nem én ültettem, hanem a lakótelep átadásakor ültették, de a blond szomszéd a háromnegyedét kinyírta. Három bokor élte túl ezt a nőt, de sosem nyírta őket normálisan senki, úgyhogy most csak furcsán nőnek és persze nem elég sűrűn.