2009. április 26., vasárnap

Eperhabos torta


Annak idején ez volt életem első tortája, ami sikerült. Mondanom se kell, Stahl rózsaszín szakácskönyvéből való. Most, hogy elkészítettem ezt az igen egyszerű tortalapot, jutott eszembe, hogy miért ne csinálhatnék akár három ilyet, és megtölthetném bármilyen krémmel, senki nem venné észre, hogy nem egy tojáskettéválasztós-tojásfehérjehab-óvatosanbelekeverős-tűpróbás szörnyűség.

Igaz, ennél a tortánál is vannak gyenge pontok, nem tudom, emlékszel-e rá Bea, amikor legutóbb találkoztál vele, hát nem így nézett ki, és igen, az volt az, amikor kanállal kellet megenni. Utána még egyszer megcsináltam azzal a fogadalommal, hogy ha megint nem lesz jó a zselatinos rész, soha többé nem készítem el ezt a tortát. Nem lett jó, mert a zselatin nem oldódott fel... De most Bori rábeszélt, hogy ezt süssem a bulinkra, és hát annyira egyszerű, hogy nem is vitatkoztam. Eperszezonban mindig több adag epret fagyasztok le csak emiatt a torta miatt. És hamarosan itt az eprszezon!!!

Stahlnál ez a torta málnával készül, de nekem úgy túl sok a mag benne, ezért inkább eperrel szoktam megcsinálni.


Hozzávalók a tésztához:

- 3 deka teljes kiőrlésű liszt
- 3 deka finomliszt
- 1/2 kávéskanál sütőpor
- 1 csapott evőkanál cukrozatlan kakaópor (1 deka)
- 2 tojás
- 6 deka barna cukor

Azzal kezdem, hogy bemelegítem a sütőt 175 fokra, majd sütőpapírral kibélelek egy 24 centis kapcsos tortaformát. Ezután robotgéppel felhabosítom a tojásokat a cukorral, majd óvatosan belekeverem a lisztes-sütőporos-kakaóporos keveréket. Az előkészített tortaformába átöntve 12 perc alatt megsütöm. Amikor kész a tészta, rácsra teszem hűlni és a tortaformát elmosogatom, mert később szükség lesz rá!


Hozzávalók az epres habhoz:

- 30 deka friss vagy felengedett, mélyhűtött eper (vagy málna)
- 30 deka joghurt
- 15 deka méz
- 1 kávéskanál vaníliaaroma (nálam kimaradt természetesen)
- 1 citrom héja (nálam kimaradt természetesen)
- 2 csapott evőkanál zselatinpor (2 deka)
- 2 deci hideg tejszín

A felengedett és lecsöpögtetett epret összeturmixolom (a nagyobbik aprítógépemmel) a joghurttal és a mézzel. A zselatinport beleszórom egy kis lábosba, hozzáadom a lecsöpögtetett gyümölcslét, ennek hiányában 5-6 evőkanál hideg vizet. Kézi habverővel simára keverem, majd addig melegítem a tűzhelyen, amíg a zselatin feloldódik. Ezután hozzákeverem az epres joghurthoz. A hideg tejszínt kemény habbá verem és ehhez hozzákeverem a zselatinos epres joghurtot.

Az elmosott, eltörölgetett tortaformát kibélelem két, keresztben egymásra fektetett folpackcsíkkal. A csíkoknak jóval túl kell lógniuk a tortaforma peremén:


A kibélelt formába öntöm az eperhabot:


Finoman ráhelyezem a kihűlt tortalapot:


Ráhajtom a kilógó folpackcsíkokat, és egy éjszakára a hűtőbe teszem.


Az elkészült tortát szoktam díszíteni eperdarabokkal, mandulapehellyel, és most arra készültem, hogy készen kapható aprított, pörkölt, cukrozott mogyorót szórok rá, de azt sajnos otthon felejtettem. Valahogy nagy nehezen azért le tudtuk gyűrni ilyen csupaszon is! :-)


12 megjegyzés:

mazsolla írta...

gyönyörű!!!! :)

Andi írta...

köszi :-)))))

Éva írta...

na mostmár talán én is meg tudom csinlálni??? De jó lenne egy szelet istenem!!

Ági írta...

Ez isteni lehet, én is megcsináltam egyszer régen, és epermániámnak hódolva alul-fölül még megtuningoltam fél eprekkel.

Bea írta...

Nem szoktam emlékezni az elrontott dolgokra :) De ha el is volt rontva szerinted, az íze attól még nagyon finom lehetett. Amit pedig most csináltál, az tökéletes!

Hedvig írta...

Ez gyönyörű és ínycsiklandó. Nyami! Tesó, ha lesz eprünk, parancsba adom, hogy süss ilyet!

Andi írta...

Ági, ez jó ötlet, hogy még alulra is fél epreket teszel, én is így fogom!
Köszi, Bea, rendes vagy! :-)

mariam írta...

Szia Andi!
Nagyon jól néz ki a tortád! :-)
Ami a tésztát illeti, ez is piskóta, csak nem a szokásos "szörnyű" sorrenddel. Az igazság az, ha nem tartod be a sorrendet, és a tojásokat ugyanígy mind egyszerre összekutyulod a cukorral, majd a liszttel, akkor is pont úgy piskótát kapsz, mintha lépésről lépésre totojáznál vele. :-)
Vannak, akik csak így sütik a piskótát, én is csináltam már, semmi baja nem lett.

Ági írta...

Azt hiszem, én ezt egyszer szedres kiadásban is megcsináltam, és a tyúkok ették meg, mert olyan szörnyű savanyú lett, hiába cukroztam!

Andi írta...

Köszi Receptgyűjtő, akkor lehet, hogy még valaha rászánom magam egy igazi csokitortára is.
Ez jó, Ági, én Zoknikutyának szoktam adni amit elrontok, te a tyúkoknak. Egyébként nem is tudtam, hogy a tyúkok szeretik a tortát...

Ági írta...

Eszik, nem eszik, csak szemes kukoricát kapnak mellé csövesen, annál meg biztos jobb a torta.

csincsilla írta...

csatlakoznék az első hozzászólóhoz! nagyon csinos!